Velg en side

22. oktober åpnet det nye Munchmuseet i Oslo. Huset heter nå MUNCH og huser en stor del av skattene Edvard Munch etterlot seg da han døde i 1944.

Munch testamenterte alt han eide til Oslo kommune da krigen brøt ut. Han var redd for at kunsten hans skulle ende på feil hender. Denne arven har vært både en hodepine og en stor ære for hovedstaden å forvalte. Først de siste årene når Munchfeberen har herjet både i landet vårt og i utlandet, har man nok fullt ut skjønt hvilket potensiale denne kunstneren har. Både til nasjonalt og internasjonalt samarbeid.

Kragerø er så heldige å være ett av stedene Munch valgte å tilbringe fruktbare år av sitt liv på. Her malte han hovedverk som «Solen» og «Historien» til universitetets aula, og her trivdes han med å gå turer i småbyens utkanter. Mange av maleriene herfra er nå i Oslo kommunes eie, og flere av dem er samlet i det såkalte “Kragerørommet” i Oslo rådhus. Her henger motivene «våre» på rekke og rad.

«Historien»

Under åpningen i Oslo, var både Kragerø kommune og Kultur-kameratene representert (se bildet). Kultursjef Harald Bothner og formidlingsansvarlig Katja Aarflot fikk nyte den flotte utsikten fra 12.etasje og en egen prat med Oslos ordfører etter åpningen. – Hun inviterte oss spesielt til å komme og se «Kragerørommet» i rådhuset ved neste anledning.

De andre Munchstedene var også representert ved åpningen, og sammen reiste vi til Ekely og avsluttet kvelden der hvor Munch selv levde sine siste år etter at han flyttet fra Kragerø, forteller Bothner.

– Vi har et viktig arbeid å gjøre med å gjøre Munchs tilknytning til stedene tydeligere nå som det nye MUNCH er åpnet. Det er godt å se alle de gode planene stedene har for formidling. Vi er inspirert til å bringe det gode Munchsamarbeidet til nye høyder, avrunder Aarflot.

Det nye Munchmuseet i Bjørvika i kveldslys. Foto: Matias Fosso
Det nye Munchmuseet i Bjørvika i kveldslys. Foto: Matias Fosso